Du er her > Start > Spanien > Sierra Nevada > Trevélez > Trevélez - El Horcajo

Vandring i Spanien. Vandreture i Sierra Nevada. La Alpujarra.

Trevélez - El Horcajo - Trevélez.

Ca 16 km frem og tilbage langs med Rio Trevélez. Vi brugte 6 timer.

Det er jævnt terræn, uden de store udfordringer - men det kan være vådt og mudret.

Sporet starter som en sidevej til gaden Calle Real i nærheden af kirken på torvet i Trevélez. Det er en grusvej, som ender i en lille parkeringsplads ved en ruin efter ca 1 km, og så bliver til en sti, der løber på vestsiden af floden. Den kan være lidt svær at finde.
Langs Rio Trevelez
Foto: Langs med Rio Trevelez.

Stien kravler lidt opad og er godt pløret lige i starten, godt krydret med donkey shit. Faktisk er der en del steder på turen med mudder, viser det sig, som vi vandrer derudad. Vi går hele tiden mod nord videre op i Trevélez dalen, der snævrer sig sammen.

Trevelez dalen
Foto: I Trevelez dalen ved floden.
En blød start - i dobbelt forstand. En tur uden strabadser. En passende tur for os til at få varmet benene op.

Der løber mange små strømme nedad bjergsiderne og det gør visse stræk af sporet til små brusende elve og en noget mudret affære.

Vi går langs flodlejet på vestsiden, skiftevis tørskoet lidt oppe, og i vand længere nede mod selve floden, hvor vi krydser mange små vandløb.

Selve floden krydses over en lille bro efter ca. 4 km. og tilbage igen lidt senere.

Der er vandingskanaler mange steder langs stien og flere af dem løb over. Også helt bogstaveligt. En halv meter højere end stien brusede vandet afsted.

Andre steder var det selve stien der var kanalen... Godt jeg valgte at tage mine Teva's på.
Vandingskanaler
Foto: Vandingskanalerne ligger højere end stien.

Vores tur slutter efter ca 8 km's vandring fra starten i Trevélez og en stigning på i alt kun 500 m. Vi mødte ikke mange mennesker på turen. Kun i starten, hvor store familier på denne søndag havde sat hinanden stævne ved floden til en dag i det grønne med paellafadene klar.

El Horcajo
Foto: El Horcajo, hvor sporet deler sig.
Kort efter deler sporet sig øst/vest ved El Horcajo. Østsporet drejer kort efter igen mod nord, og Cerro de Trevélez 2877 m.o.h. kan nåes på en lille afstikker efter 4-5 km.

Der ligger en hytte 'Refugio Postero Alto' yderligere ca 4 km mod nord.

Vestsporet deler sig igen efter 1 km og møder flere spor der går i alle retninger.

Vi tog retningen tilbage. Retur ad samme spor.