Du er her > Start > Polen > Tatra vandreture > Kuznice > Kasprowy Wierch - Schronisko Murowaniec

Vandreture i Polen. Vandring i Tatra bjergene.

6. Kasprowy Wierch - Schronisko Murowaniec (Gasienicowa).

Distance: Ca 55 min. | Op/ned: Ca 0/480 m. | Grad: 3. | Udstyr. | Kort.
Bemærk at tider i parantes er taget fra kort og stemmer ikke altid overens med skiltene.

Vi skal med kabelbanen op til Kasprowy Wierch og har været tidlig af sted for at undgå en alt for lang kø. Planen er at gå ned igen via bjerghytten Schronisko Murowaniec.

Kun 5 grader på toppen, viser displayet foran billetsalget, ikke så meget vind.

Ikke så overraskende. Vi havde set temperaturen på displayet, da vi gik forbi i går, så vi var garderet med fleeze, skaljakke og luffer. Men vi er spændte på om der stadig ligger sne oppe ved sporet.
Kasprowy Wierch med kabelbanestation, og lidt højere oppe en vejrstation, set fra start af gul sti Foto: Kasprowy Wierch med kabelbanestation, og lidt højere oppe en vejrstation, set fra start af gul sti.

Det første stykke af gul sti, midt i foto, er dækket af sne. Set fra Kasprowy Wierch Foto: Det første stykke af gul sti, midt i foto, er dækket af sne. Set fra Kasprowy Wierch. Set nedefra ligger der nemlig stadig en del hvide klatter rundt omkring på bjergsiderne, der jo vender mod nord.

Deroppe kan vi så konstatere, at der faktisk ligger en del sne, men det ser ikke ud til at skulle forhindre vores vandring.

Det kunne dog godt se ud som om, at lige netop det første stykke, af vores udvalgte gule sti, er dækket af sne.

Vi er lige godt midt i juni måned, så jeg er lidt overrasket over, hvor meget der egentlig ligger tilbage.

Kasprowy Wierch ligger i 1987 meters højde, og med skråninger vendt mod nord, er det vist meget normalt med store klatter af sne, der endnu ikke er smeltet.

Ned af skråningerne ligger det udstrakt i læsider, men det meste af stien ned i dalen er helt snefri.
Et kig mod nord ned ad skråningen, med dalen Gasienicowa til højre Foto: Et kig mod nord ned ad skråningen, med dalen Gasienicowa til højre.

Mange vandrefolk, godt polstret i noget der ligner vinterudstyr, på vej til gul sti ligesom os Foto: Mange vandrefolk, godt polstret i noget der ligner vinterudstyr, på vej til gul sti ligesom os. Vi har været her nogle gange efterhånden, både sommer og efterår. Nogle gange, som nu, har der været klart vejr og en storslået udsigt, andre gange har skyerne hængt tunge og fugtige og totalt lukket af for et kig til dalen.

Hver gang, vi har været her, har der været en del mennesker, og det er der også i dag. De fleste er godt polstret, i noget der ligner vinterudstyr, og på vej til gul sti ligesom os. På skiltet står der '55 min Gasienicowa Hala' (Murowaniec).

Min vandrefælle havde sin tvivl om vi kunne forcere sneen i starten uden at tage den på r.. og albuer derned a', men de andre klarede det, så kan vi også.

Små skridt. Sneen er hård og iset. Træde i de fodspor der er der i forvejen. Her kunne man godt have brugt steigeisen eller en vandrepind til støtte.

Det gik, måske ikke så hurtigt som de andre, men uden at skvatte og nu er stien fin forude.
Her kunne man godt have brugt steigeisen eller en vandrepind til støtte Foto: Her kunne man godt have brugt steigeisen eller en vandrepind til støtte.

På højre side ligger flere store og små bjergsøer Foto: På højre side ligger flere store og små bjergsøer. Det er på første halvdel af turen, de ca 500 højdemeter af nedstigningen ligger.

Og det på en rigtig bjergsti, stenet, smal og ujævn, så man er nødt til at se, hvor man planter sine fødder.

Men det er absolut også værd at stoppe op et par gange og nyde udsigten. Den er formidabel.

På højre side ligger flere store og små bjergsøer et godt stykke nede.

Man kan ane nogle af stierne, der går i nærheden af søerne, b.la. den sorte, der går op til Swinica (2301 m.o.h.) fra Gasienicowa (Murowaniec).

Det burde have taget ca ½ time, men vi har brugt en hel del mere, da vi er på vej i et sving og ned ad det sidste stejle stykke, hvor grøn sti støder til oppe fra Liliowe (1952 m.o.h.).

Derefter begynder det at flade noget ud og kort tid efter støder også sort sti til.
Ned ad det sidste stejle stykke til krydset, hvor grøn sti støder til oppe fra Liliowe Foto: Ned ad det sidste stejle stykke til krydset, hvor grøn sti støder til oppe fra Liliowe.

Begge stier fører til Murowaniec, der anes til højre Foto: Begge stier fører til Murowaniec, der anes til højre. Herfra skulle der så, i følge vores kort, være 20 min til Murowaniec. Det passer vist nok meget godt, så vidt jeg husker.

Stien går lige ud, er bred, i niveau, og let at gå. Det var så også stedet, at fleezen blev pakket væk. Skaljakken blev taget af længere oppe. Her, næsten nede i dalen og i læ af bjergene, kan man mærke, at det faktisk er sommer

Forude kan vi nu se den store bjerghytte stikke op fra det grønne i dalen til højre for stien.

Kort efter deler stien sig. Det ser ud til at den, der går lige ud (sort), går udenom Murowaniec, men det er nu ikke tilfældet. De fører begge dertil, men den til højre (gul) går nede i dalen og er lidt mere direkte.

Vi har gået begge veje, men turen gennem dalen kan anbefales. Der ligger flere små vandhuller i det tætte grønne budskads.

Ganske idyllisk og flot med de sneklædte bjerge i baggrunden, når man kigger bagud.
Ganske idyllisk og flot med de sneklædte bjerge i baggrunden Foto: Ganske idyllisk og flot med de sneklædte bjerge i baggrunden.

Blå sti til Czarny Staw, som er den store sø vi kunne se oppe fra Foto: Den blå sti fører til Czarny Staw, som er den store sø vi kunne se oppe fra. Lige før Murowaniec dukker et skilt op og en sti støder til fra højre. Det er blå sti til Czarny Staw, som er den store sø vi kunne se oppe fra. Blå sti fortsætter opad og meget, meget langt. Den ender først ved søen Morskie Oko.

Der er 1 time og 20 min ad den gule sti op til Kasprowy Wierch, hvor vi kom fra og 1 time 35 min til Kuznice ad den blå i følge skiltet.

Vi fortsætter den sidste bid til hytten.

Apropros bid, så knurrer maven bravt ved udsigten til en god gang 'mountain gullash'.

Indenfor er der et være leben. Her er en del unge mennesker, store skolebørn, der fylder godt op i den store hal. Sådan var det også sidst, husker jeg.

Maden smagte himmelsk og blev skyllet ned med sukkervand. Så skulle vi være klar til at tage hul på anden halvdel af vores tur, som er retur til Kuznice.
Mountain gullash og sukkervand. Ikke så tosset. Gullashen er super god Foto: Mountain gullash og sukkervand. Ikke så tosset. Gullashen er super god.

Man kan enten vælge at følge blå sti via Boczan til Kuznice eller den gule sti via Jaworzynke til Kuznice.

Se flere muligheder for vandreture fra Schronisko Murowaniec på Det store overblik'...

Kort 6 6. Kasprowy Wierch - Schronisko Murowaniec (Gasienicowa). Se tur 6 på
Vandreture 5-8 i Tatra Nationalpark på google maps.

Læs om sammensætningen af vandrestierne i Tatra Nationalpark på Det store overblik'...

eller se det på
Vandreture i Tatra Nationalpark på Google maps.