Du er her > Start > Spanien > Sierra Nevada > Trevélez > Mulhacén

Vandring i Spanien. Vandreture i Sierra Nevada. La Alpujarra.

Mulhacén.

Spaniens næsthøjeste bjerg, men det højeste på den Iberiske halvø. 3483 m.o.h.

Fra Trevélez er der et spor op til Mulhacén. Det starter i den øverste del af byen i Barrio Alto. De næste 3 km stiger terrænet fra knap 1500 m til 2700 m og sporet zigzagger sig opad.

Det er også muligt at blive fragtet op til de 2700 m med minibus. Fra Capileira er der daglig afgang til h.h.v. 'Puerto Molina' og 'Mirador de Trevélez'.
Mulhacén
Foto: Mulhacén set fra Mirador de Trevélez.
Læs mere nederst på siden...

I den øverste del af byen, i Barrio Alto, findes sporet ved det gamle karakteristiske vaskehus. Der er mange stier og spor på det første stykke, så det kan være svært at finde det rette. De går dog alle opad, men er ikke alle lige brugbare og ender ikke det samme sted.

En læser har fundet rette spor:
- Undlader man at bevæge sig om bag vaskehuset, men istedet holder til venstre og går videre opad i byen, ca. 10 meter fra vaskehuset, og drejer ad første vej mod højre, kommer man efter 2 min ud på stien, som går direkte op til Gr7 stien mod Busquistar og Alto del Chorillio (begge er skiltet).

Efter ca 10-15 minutters yderligere vandring krydser denne sti en grusvej. Her skal man gå til højre og følge grusvejen i ca. 10 min indtil man i et sving støder på skiltene mod Alto del Chorillio, her begynder vandrestien for alvor. -
Se hele hans opdatering længere nede.

Treveléz
Foto: Treveléz set fra Mirador de Trevélez.
Det er en rimelig sej tur op. Da vi gik blæste det en pelikan op gennem Trevélez dalen.

Man kommer i første omgang op til Mirador de Trevélez og her flader terrænet ud. De sidste 750 m op til Mulhacén foregår over et stræk på 5-6 km.

Kort efter Mirador de Trevélez deler grusvejen sig i to. Fortsættes lige ud kan man komme til Veleta. Et stræk på 9-10 km i 3000 m neden om Mulhacén.

Fra Veleta er der ca 10 km til kontrolposten Hoya de la Mora. Vælges det til højre er man godt på vej til toppen af Mulhacen.

juli 2004

Fra en opmærksom læser, Brian Dalgaard, er denne opdatering kommet:
- "I Trevélez er der nu gode skilte i byen både til Mirador de Trevélez (skiltene viser mod Alto del Chorillio) og Siete Lagunas, specielt hvis man fra Camping Trevélez tager vejen til Barrio Alto."
Webmaster Erik Petersen
Foto: Webmaster skuer ud over Sierra Nevada.

"Du skriver at ruten mod Mirador de Trevélez starter "bag" vaskehuset. Bag vaskehuset er der én sti der går mod højre og denne sti, passer fint på din beskrivelse om at der er mange stier der går opad og at ikke alle ender samme sted etc. - Vi fandt aldrig stien mod Mirador de Trevélez ad den sti.

Undlader man at bevæge sig om bag vaskehuset men istedet holder til venstre og går videre opad i byen ca. 10 meter fra vaskehuset og drejer ad første vej mod højre, kommer man efter 2 min ud på stien som går direkte op til Gr7 stien mod Busquistar og Alto del Chorillio (begge er skiltet).

Efter ca 10-15 mins yderligere vandring krydser denne sti en grusvej. Her skal man gå til højre og følge grusvejen i ca. 10 min indtil man i et sving støder på skiltene mod Alto del Chorillio, her begynder vandrestien for alvor. Ad denne vej, var vi på intet tidspunkt i tvivl om at det gik mod Mirador de Trevélez."

"På begge disse ruter mod toppen af Mulhacén er der optil henholdsvis Siete Lagunas og Mirador de Trevélez fint afmærket med træpæle med pile og det officielle logo for "Parque natural de Sierra Nevada". Jeg vurderer dog vejen via Mirador de Trevélez som den hurtigste og den med mindst risiko for at gå forkert på vejen op." -

Cross Alpino Mulhacen.
Cross Alpino Mulhacen
Foto: Plakat for Cross Alpino Mulhacen.
Cross Alpino Mulhacen er en halvmaraton der løbes hvert år i september.

Trevélez - Mulhacén - Trevélez.

22 km i alt. 2000 meter op. Fra 1478 meters højde op til 3483 meter og så ned igen.

Til top

Mulhacen.
Hvordan og hvorledes?
Hvis man ikke bruger ovennævnte rute fra Treveléz, kan man tage bussen fra Capileira. 'Parque Nacional' har et kontor lige ved siden af busholdepladsen i Capileira, hvor også minibusserne holder. Her er der information og salg af billetter. Her tales også engelsk.

Fra Capeleira er der daglig afgang med minibus til h.h.v. Puerto Molina og Mirador de Trevélez.
Kontoret i Capileira hvorfra minibusserne kører
Foto: Kontoret i Capileira hvorfra minibusserne kører.

Turen op fra Capileira's 1436 m.o.h. til kontrolposten Hoya del Portillo i 2150 m.o.h. og videre til Puerto Molina strækker sig over ca 10 km.

Efter ca 7 km opad i østlig retning nås Rio Bermejo og bussen drejer mod nord og når kort efter Hoya del Portillo. Herfra er det 'Parque Nacional' og kun deres køretøjer har adgang, ellers er det kun muligt at vandre eller cykle. Der er 23 km til Hoya de la Mora, den anden kontrolpost til parken, der ligger i 2475 meters højde i det nordvestlige hjørne.

Veleta 3392 m.o.h.
Foto: Et skue mod Veleta 3392 m.o.h.
Efter yderligere 1 km nås så Puerto Molina i ca 2500 meters højde.

For første gang på turen ligger de høje toppe synlige. Mulhacén 3482 m.o.h. og Veleta 3392 m.o.h. er genkendelige profiler.

De fleste busser kører kun hertil. Der er dog to tidlige afgange fra Capileira, kl 8 og 8.50 og to sene 16.30 og 17.20, der kører helt til Mirador Trevélez.

Fra Puerto Molina er der 5-6 km op til Mirador de Trevélez i ca 2700 m så man kommer således noget længere op. Tager man en af de tidlige afgange kan man nå at komme godt omkring inden tilbageturen senest 17.30. Det anbefales at købe returbillet, så hjemturen er sikret...

Fra Mirador de Trevélez er der 6-7 km mere til toppen af Mulhacén. Der ca 7 km til Refugio del Porquera fra Puerto Molina.

Se også den nyeste version af en Mulhacen vandring (2004), der starter med den bustur.