Du er her > Start >Trekking i Nepal > Nepal 2007 > Chandrakot-Tikedungha

Vandring i Nepal. Trekking i Annapurna regionen.

Chandrakot - Tikedungha.

Chandrakot (1500 m.o.h.) - Tikedungha (1540 m.o.h.).
De fleste af os var oppe kl 6, og der var run på det lille hus. Fik det første rigtige kig på de berømte bjerge, der i morgenlyset viste sig fornemt frem. Et fantastisk syn.

Et lidt kaotisk morgenmåltid. Assistent guiderne delte morgenmad ud, men det kneb lidt med at huske, hvad man havde bestilt. Det lykkedes dog alle at få noget.

Havregrøden lagde en god bund og kaffen gjorde underværker. Der blev renset vand, hvilket assistentguiderne stod for, pakket og gjort klar til dagens vandring.
Nepal. Chandrakot Hotel Nirvana [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Chandrakot, Hotel Nirvana.

Vi fik en lille briefing om den første rigtige vandredag, der sås hen til med stor forventning hos alle. En vandretur på 500 m ned til floden og over turens første hængebro til Birethanti, der ligger i 1025 m, og derefter 500 m op igen, til Tikedungha.

Nepal. Terrasserne med rismarker [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Terrasserne med rismarker.
Den blev lidt over 8 inden vi kom afsted. Porterne, med vores bluebacks, var startet lidt før, så dem så vi først igen til aften. Vi lagde et moderat tempo ned ad den lidt mudrede sti. Det gik rimeligt stejlt nedad, men det var godt endelig at være på vej.

Vejret var flot og klart, det var varmt og udsigten fantastisk. Der var grønt og frodigt og cikader stemte højlydt i. Stien snoede sig ned gennem det grønne og afslørede glimtvis en fantastisk udsigt til bjergene og terrasserne med rismarker.

Hvad kunne man ønske sig mere? For mig var det for alvor starten på opfyldelsen af en drøm og det var lige før jeg måtte knibe mig i armen.

Vi holdt en lille pause undervejs på et sted, hvor terrænet fladede lidt ud, men ellers blev turen ned til floden og hængebroen gjort på ca 2 timer. Vi mødte nogle enkelte rejsende på stien i samme retning som os.

I Birethanti satte vi os til rette på en restaurant og nød en forfriskning mens vi kiggede på livet i den lille by, som er knudepunkt for stierne til bjergene. Her ligger foruden en del lodges også et trekking kontor.

Vi skulle bo på det lodge, på hvis restaurant vi nu sad, når trekket var ved at være slut og vi var på vej tilbage.

Men forude lå først mange dage med oplevelser, og nærmest, opstigningen til Tikedungha.
Nepal. Birethanti og hængebroen [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Birethanti og hængebroen.

Vi fortsatte vandringen, ind gennem landsbyen og ud på stien i den anden ende. Klokken var 11. Vi var ikke kommet langt før en flok geder første gang blokerede stien og vi måtte vente til de var kommet forbi. Det kom vi til en del gange. I forbindelse med Navarati, en Hindu festival, blev dyrene drevet ned fra bjergene til slagtning og nogle kom helt fra Mustang og Tibet.

En lille familie på 3 var på vej i samme retning som os, på vej hjem fra indkøb i storbyen tilsyneladende. De 2 voksne slæbte varer i deres store bærekurve, men den unge mand på 15-16 år, bar et endnu indpakket køleskab. Imponerende.

Nepal. Nepal. Familie på vej hjem med indkøb - et køleskab bl.a. [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Familie på vej hjem med indkøb - et køleskab bl.a..
Klokken godt 12 var vi nået frem til Matathanti Lodge & Restaurant, hvor vi skulle spise. Frokosten var næsten klar. Der var blevet sendt bud i forvejen, så maden til et par og tyve mennesker kunne blive klar nogenlunde samtidig.

Måltidet var Dal Bath. Det er simpelthen frokosten på disse kanter. Kogte ris, lidt linsesuppe, "curry" ristede kartofler og lidt af en kogt grønsag. Det smager pragtfuldt, det mætter godt, giver energi og man går langt på det.

Afsted igen klokken 13 og videre ud af landsbyen. Stien skrumpede og vi gik nu på et smalt spor på bjergsiden. Stenskred fjernede jævnligt stien og den blev hele tiden nødtørftigt repareret.

Det var dog kun et kortere stykke og snart fortsatte vandringen ubesværet, undtagen når vi mødte geder på vej modsat.

Vi gik gennem et landskab med rismarker, spredt op og ned ad bjergsiden. Små landbrug og små samfund. Floden løb på venstre side og ganske nær ved.

En spredt række af huse, over en lang strækning, lå alle i landsbyen Sudame. Amrita Lodge i den ene ende af byen og Anjana Lodge i den anden. En halv time imellem dem.
Nepal. Vandring gennem små samfund langs floden [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Vandring gennem små samfund langs floden.

Videre gik det, men mere ensidigt opad. Det var nærmest trapper hele vejen op. Flere små samfund og flere spændende tehuse passeres og vi hilses med et "Namaste" af især børn. Vi hilste flittigt tilbage. Ved 15 tiden var vi nået til den lille landsby Hile. Nu kunne vi se målet forude. Tikedhunga, men stadig et stykke oppe på det grønne bjerg.

Nepal. Tikedhunga Lodge & Guesthouse [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Tikedhunga Lodge & Guesthouse.
Vi var fremme lidt i 16 og arrangerede os på den lille gårdsplads foran vores "Logi og Guesthouse" med en 3/4 l lokal øl, en Everest meget passende.

Mens vi ventede på værelses fordelingen og valgte aftensmad fra menuen, kom familien med køleskabet forbi og fortsatte videre opad...

Vores værelse lå på første sal for enden af svalegangen. Pænt, enkelt og rent. 2 senge og et lille bord. Lige udenfor døren var der et toilet, et siddetoilet.

Der var to "hotshowers" ud mod gårdspladsen og folk havde sat sig i kø til et varmt bad. Der var en gruppe mere foruden vores, der havde taget ophold her, så badet var i brug næsten hele tiden.

Kl 19 var der så aftensmad i madsalen og det var dejligt, at få fyldt noget på. Vi hyggede sammen en times tid og brød så op.

Så var der faktisk kun tilbage, at gøre sig natklar og komme til køjs - efter at have renset værelset for en edderkop af anselig størrelse.

Vågnede midt på natten ved et kraftigt tordenvejr og regn der øsede ned. Ingen elekticitet, så der blev natpisset i skæret fra pandelampen, inden jeg kastede mig i soveposen igen.
Nepal. Tikedhunga. Drengen med køleskabet [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Tikedhunga. Drengen med køleskabet på vej videre op...

Til top

Dag 2. Tikedungha - Ghorepani