Du er her > Start > Danmark > Sjælland > Farum-Ballerup

Vandreture i Danmark. Vandring på Sjælland. Nordsjællands Pilgrimsrute.

Farum - Værløse - Ballerup.

Ruten er en del af 'Den danske Pilgrimsrute' i Nordsjælland og behørigt mærket med den den gule caminoskal og gule pile på blå baggrund.

Minder en del om et lille stykke af Camino de Santiago. Kuperet terræn, skove og lidt bymæssig bebyggelse og landevej, hvor nutiden har indhentet fortiden og udvisket de gamle veje.

Langs Farum Sø og i kanten af Ryget Skov til Værløse. Videre mod Søndersø og Jonstrup Vang, vest om Egebjerg til Ballerup Kirke.
Ruten på Google maps nederst på siden.

Foto: Ballerup Kirke, eller Sct. Jakobs Kirke, som vist er dens oprindelige navn. Rutens mål.

Den velkendte gule caminoskal på en pæl i skoven
Foto: Den velkendte gule caminoskal på en pæl i skoven.
Distance: Ca 13 km, 3½ t.
Grad: 1, let. På asfalt og grusveje.
Skilte: Den gule caminoskal/gule pile på blå bagrund og nogle steder lokale gule pile.
Proviant: Der kan handles i Farum og i Værløse.
Udstyr: Et kort bør medbringes (se links nederst). Vand er en god ting på en varm dag.
Til: Bus eller tog til Farum station.
Fra: Bus eller tog fra Ballerup station.
Se Rejseplanen.

Min tur starter ved middagstid på Farum Stationstorv. Det må være siesta, for der er ikke meget liv, men det er også meget varmt og solrigt denne sidste søndag i maj...

Jeg drejer til højre ad Frederiksborgvej og møder caminoen nordfra ved Farumsødal. Derfra går en sti parallelt med vejen, som jeg bruger, mens pilgrimsruten følger vejen.

De mødes igen inden jernbanen passeres. På den anden side af banen drejer ruten skarpt til venstre og fortsætter parallelt med banen.
Farum Stationstorv en meget varm og solrig sidste søndag i maj
Foto: Farum Stationstorv ved middagstid en meget varm og solrig sidste søndag i maj.

Farum Sø og Bådudlejningen. Et smukt skue
Foto: Farum Sø og Bådudlejningen. Et smukt skue.
Hvis man fortsætter lige ud er man på vej mod vest ad Mølleådalsti og Nordsjællandsruten.

Kort efter møder jeg den velkendte gule caminoskal og pil på et skilt, der viser til Farum Sø. Det er da for fedt.

Jeg sender de frivillige i Foreningen af Danske Santiagopilgrimme mange gode tanker.

Så er der ellers et meget fint syn til Farum Sø, som følges langs bredden til Bådudlejningen.

Så tager stien retning mod Hillerødmotorvejen og broerne ved Fiskebæk. Ved træbroen der fører stien over Fiskebæk, som forbinder Farum Sø med den noget større Furesø, er der også en caminoskal.

Efter broen kan man ikke se motorvejen, men man kan stadig høre den. Efterhånden drejer sti og motorvej dog væk fra hinanden og støjen mindskes.

Stien går igen langs søbredden med skov på højre side.

Foto: Et sidste kig til Farum Sø inden stien drejer væk fra søbredden.

Så er der pludselig åbent til en lille indhegnet græsmark
Foto: Så er der pludselig åbent til en lille indhegnet græsmark.
Ruten går nu i Nørreskoven og der er mange småstier til at forvirre begreberne, men jeg holder mig til det jeg opfatter som hovedstien.

Så er der pludselig åbent til en lille indhegnet græsmark på venstre side og så er det skov igen.

En bænk dukker op og jeg tager en kort pause med udsigt til et lille mosehul. Har kun været af sted i 40 min. Tjekker på GPS'en om jeg stadig er på ruten? Det ser ok ud.

Jeg nærmer mig Ryget Skov og det område der kaldes Sækken. Det var tidligere en del af Farum Sø, men er nu mose, sø og sumpskov. (Kilde: denstoredanske.dk).

Kun få minutter efter pausen dukker en pæl op med Jakobsskallen og et skilt om Oldtidsstier mærket Nr 11. Der er også et tlf nr, der kan ringes til for information om stedet. Det er Oldtidsstier.dk og Oldtidsstifonden, der står for det.

Her har ligget en stenalderboplads for næsten 6000 år siden fandt man ud af, da området for ca 40 år siden blev ryddet til golfbane...

En lille sti drejer fra her mod Værløses yderste bebyggelser.
Pæl skiltet med Jakobsskallen og Oldtidsstier mærket Nr 11
Foto: Pæl skiltet med Jakobsskallen og Oldtidsstier mærket Nr 11.

Landskabet er blevet åbent på venstre side, mens området mod Sækken og Ryget Skov dækkes af træer.

Stien der går langs med Sækken og Ryget Skov
Foto: Stien der går langs med Sækken og Ryget Skov.
Rask det går i det super fine maj vejr. Bentøjet har det godt. 'Buen camino'.

Jeg har været på farten en time, da jeg når frem til et stikryds. Tænker at det er her, jeg skal dreje ind mod Værløse.

Der ligger et lille lysthus ved krydset, bygget af godt tømmer og indrettet med bænke og borde og et grillsted i midten. Det ser helt nyt ud og bærer navnet Gnisten. En kort pause er på sin plads på dette fine sted.

Jeg tjekker ruten på GPS'en. Det er ganske rigtigt her ved krydset foran mig, at jeg skal dreje ind mod Værløse.

Efter at have passeret under jernbanen kommer jeg ud i svinget, hvor vejen Nørrevænget bliver til Ryetvej, som følges videre ind til Værløse.

Det er næsten, som at gå på dele af caminoen i Spanien; et lidt kedeligt stykke med villaer på begge sider af vejen. Det fortsætter efter at ruten, for enden ved Lille Værløse Skole, drejer til højre og nu følger Fiskebækvej.
Gnisten. Det lille lysthus, eller shelter om man vil
Foto: Gnisten. Det lille lysthus, eller shelter om man vil.

Solen, varmen, landskabet og det at jeg følger en pilgrimsrute, får mig til at tænke på min Caminotur, men der mangler nu alligevel en del. I det spanske var der f.eks. altid en bar, café eller et lille madsted, når man nåede frem til en by. Ikke her...

Forbud mod motorkøretøjer ad vejen og ruten mod Vandværket ved Søndersø
Foto: Forbud mod motorkøretøjer ad vejen og ruten mod Vandværket ved Søndersø.
Efter jernbanebroen hedder vejen nu Ballerupvej og så dukker der sørme en restaurant op, der har åbent - og tilmed udendørsservering. 'Ristorante Mediterraneo'. Fristende.

Skulle man? - Tror nu ikke de serverer 'pilgrimsmenu', og desuden har jeg næsten lige fortæret min frokostpakke, så jeg dropper det og går videre.

Det er så ikke mere spændende at gå de 1½ km ad Ballerupvej end den ene km ad Ryetvej...

Så er det også slut med det lidt kedelige stykke Ballerupvej. Pilgrimsruten drejer nu til højre ad en sidevej, der er skiltet med forbud mod motorkøretøjer, mod Vandværket ved Søndersø og altså Søndersø.

Det er asfaltvej et lille stykke langs søbredden. Den fører til Hofor vandværkets bygninger, mens ruten drejer fra og følger en grussti langs Tipperup å inden den igen drejer ind i landet.
Søndersø, som ruten følger et lille stykke langs søbredden
Foto: Søndersø, som ruten følger et lille stykke langs søbredden.

Foto: Det ligner Caminoen - lidt. Der mangler nogle pilgrimme og vandringsfolk på stien...
Forude går grusstien ret lige ud og kalder igen billeder frem fra caminoen. Det ligner... Næsten. Der mangler nogle pilgrimme og vandringsfolk i billedet forude. Måske det kommer ad åre?

Må så også konstatere, at indtil videre er jeg den eneste i begge kategorier. De eneste på 2 ben jeg har mødt på turen, har været folk på en lille lokal gåtur. Resten af de aktive har været løbere og folk på cykel.

Grusstien passerer for enden af landingsbanen på den nedlagte Værløse flyveplads.

Den er ikke til at se fra stien, men flyenes ledelys, der stadig holder stand i det grønne på venstre side af stien, afslører dens beliggenhed.

For enden af grusstien krydser Jonstrupvangvej og, på den anden side af denne, fortsætter sporet ind i Jonstrup Vang.
Så fortsætter pilgrimsruten ind i Jonstrup Vang
Foto: Så fortsætter pilgrimsruten ind i Jonstrup Vang.

Der er mange stier at vælge i mellem
Foto: Der er mange stier at vælge i mellem...
Her måtte jeg have GPS'en frem. Der er mange stier at vælge i mellem.

Pilgrimsruten drejer til venstre og går nord om Skallemose Sø. Det er med at holde tungen lige i munden. Mangler nogle pejlemærker.

En grusvej støder til fra venstre. Her skulle ruten så dreje skarpt til højre og nu have retning mod syd?! - Det ser rigtig ud og jeg fortsætter gennem skoven.

Mountainbikes er stærkt repræsenteret i dette område. Deres skiltede spor går på kryds og tværs, op og ned. De hygger sig.

Bedst som jeg går og gerne ville have en indikation på, at jeg stadig holder kursen i dette virvar af stier dukker muslingeskallen op på en lille pæl ved en skillevej.

Lidt senere passeres Jonstrupvej og så er jeg snart ude af Jonstrup Vang.
Muslingeskallen på en lille pæl ved en skillevej i Jonstrup Vang
Foto: Muslingeskallen på en lille pæl ved en skillevej i Jonstrup Vang.

En pæl med caminomærke og udsigt til åbent land
Foto: En pæl med caminomærke og udsigt til åbent land.
Et kvarters tid senere dukker caminoskiltet op igen på en lille pæl, der viser ind til en teltplads. Interessant nok.

På højre side ligger Gedderygsmosen. Der går ikke mange minutter mere før stien igen deler sig. Den ene ser ud til at føre ud til åbent land, så den snupper jeg. Godt valg. En pæl med camino skallen ret forude.

Så er der igen udsigt til åbent land og jeg skridter rask der udad, det sidste stykke mod udkanten af Ballerup.

På højre side er der kig til endnu en mose og på venstre side er der indhegnede græsgange. Til heste formoder jeg. Lidt længere fremme står der et par stykker af slagsen.

De hører sikkert til Ballerup Rideklub, som ligger ved vejen jeg når frem til. Ruten drejer til højre ad vejen og umiddelbart bagefter til venstre ind i grønt område.

Her måtte jeg lige tjekke min GPS for at være sikker. Kan sagtens have overset et pejlemærke eller to.
Indhegnede græsgange med heste. Meget landligt
Foto: Indhegnede græsgange med heste. Meget landligt.

For enden af den lille hullede asfaltvej ligger Ballerups yderste huse
Foto: For enden af den lille hullede asfaltvej ligger Ballerups yderste huse.
Den er god nok og det velplejede grønne indikerer altså, at jeg nu er i udkanten af bebyggelserne i Ballerup.

Så ligner det pludselig bondeland med en lidt misligholdt mark på højre side og gamle hegn langs stien. Det er en lille hullet asfaltvej nu, og det går op ad bakke.

På toppen af bakken er det så Ballerup. Der er nu syn til de første huse i et lavt ensartet byggeri, som ruten fører lige igennem helt til Ballerup Byvej.

Det ligner noget, der er set før, men der er fint grønt langs stien. Ballerup Byvej krydses og sti og rute fører igennem noget lavt etagebyggeri til Nygårdsvej. Jeg har det med at miste orienteringen i byer og jeg måtte have GPS'en i brug igen.

Ruten drejer så til venstre og kort efter til højre ad Bydammen. Kun ganske kort, så drejer den ned ad Fredensvej, som støder på Fredensvej, der går på tværs...?

Ikke helt let. Til højre ad Fredensvej og så er jeg på rette vej.

Forude ligger rutens mål Ballerup Kirke, eller Sct. Jakobs Kirke, som lyder mere passende, når der nu er tale om en pilgrimsrute. Kirken ligger selvfølgelig på Sankt Jakobsvej...
Forude ligger rutens mål Ballerup Kirke, eller Sct. Jakobs Kirke
Foto: Forude ligger rutens mål Ballerup Kirke, eller Sct. Jakobs Kirke.

Herfra fortsætter næste etape til Høje Tåstrup ad Centrumgaden og den følger jeg også det korte stykke til stationen, hvor min tur ender.

Links:
Foreningen af Danske Santiagopilgrimme | santiagopilgrimme.dk
Her findes PDF kort og rutebeskrivelser på mange ruter.

Waymarked Trails: Vandreruter | hiking.waymarkedtrails.org
Open source site med alverdens vandreruter. Mulighed for download af gpx filer til GPS.

Til top

Farum - Ballerup på Google Maps:
Konstrueret efter bedste evne.