Du er her > Start > Trekking i Nepal > Nepal 2009 > Tatopani-Ghasa

Nepal. Trekking i Annapurna regionen. Kali Gandaki trek.

Tatopani - Ghasa.

Tatopani (1190 m) - Ghasa (2010 m) 5-6 timer. Dag 2.
GPS data: 15,1 km. Opad: 979 m. Nedad: 69 m. Max højde: 2074 m.

Op kl lidt over 6. Vi pakkede vores gear og gik over for at spise morgenmad. Havde bestilt havregrød og en "big pot" kaffe aftenen før, så det var klar.

Efter morgenmaden afregnede vi for vores forbrug af øl, cola, kaffe og te og drog afsted 7:30.

Igen i dag rigtig flot vejr og den ret så kølige morgen blev afløst af varme, som solen kom op over bjergene. Efter en lille time måtte fleezen krænges af.
Nepal. På vej ud af Tatopani tidlig morgen [Klik for et større billede]
Foto: På vej ud af Tatopani tidlig morgen.

Nepal. Så går det ud ad landevejen og op gennem Kali Gandaki kløften [Klik for et større billede]
Foto: Så går det ud ad landevejen og op gennem Kali Gandaki kløften.
Snart passerede vi det sted vi nåede til for 2 år siden, da vi på hviledagen udforskede lidt af den videre vej.

Vejen går på venstre side af Gandaki floden, der skiftevis løber langt nede i kløften eller ganske tæt på vejen.

Vi mødte en del trafik af både gående, biler, busser og motorcykler.

Det er utroligt, at det kan lade sig gøre med køretøjerne, for vejen er altså ikke ligefrem god.

Det var dog ikke hele tiden, at vi måtte følge bilvejen. Der var flere stræk, hvor vi benyttede den oprindelige vej eller sti, der går igennem små samfund eller gennem marker omkranset af stengærder.

Det var mere som jeg havde forestillet mig, at det ville være.

På vej mod Dana gjorde vi holdt ved et lille hyggeligt sted, New Annapurna Lodge & Restaurant, som viste sig at byde på den bedste kop kaffe siden Danmark.
Nepal.  Her følger vi den oprindelige vej [Klik for et større billede]
Foto: Her følger vi den oprindelige vej.

Nepal. New Annapurna Lodge & Restaurant [Klik for et større billede]
Foto: New Annapurna Lodge & Restaurant.
Videre gik det op gennem verdens dybeste kløft. En fantastisk tur, med fantastisk udsigt.

Min vandrefælle havde desværre reddet sig en kraftig forkølelse i går og den begyndte nu at plage i den meget tørre luft.

Vi var kun kommet godt 300 meter opad siden starten for 2 timer siden, men selvom stigningen var rimelig konstant, var der også steder, hvor der var stejlt og så gik det ikke helt så friskt til mere.

Nå godt, at vi ikke havde andre at tage hensyn til end os selv. Ved middagstid var vi nået til frokostpausen.

Et stort vandfald plaskede nedad bjerget og vejen gik stejlt nedad mod kløften. Et shortcut førte ned til 2 restauranter. Den ene længere nede end den anden. Vores guide havde valgt den der lå øverst.

Til at starte med var vi de eneste, men snart myldrede stedet med trekkere, guider og portere.
Nepal. Vandfaldet set fra restauranten [Klik for et større billede]
Foto: Vandfaldet set fra restauranten.

Nepal. På dette stræk er Kali Gandaki kløften meget smal [Klik for et større billede]
Foto: På dette stræk er Kali Gandaki kløften meget smal.
Vi have nået at bestille mad inden det store rush og fik serveret et udmærket måltid fra det noget intermistiske køkken, indrettet under teltdug på klippesiden.

Videre gik det så nedad stien til den anden restaurant og op igen, tilbage på vejen.

På næste stræk er Kali Gandaki kløften meget smal, hvilket gør landskabet særlig dramatisk og smukt. Vejen tager sig ikke ud af meget på bjergsiden, der læner sig ud over i flere hundrede meters højde.

Desværre var vandrefællen nu så plaget af forkølelsen og havde ikke meget power, så det gik kun langsomt frem gennem verdens dybeste kløft.

Vi nåede endelig frem til Ghasa og det lodge i begyndelsen af byen, der var udset til vores overnatning, men noget var gået galt, for der var ikke plads til os!?

Vi havde været på farten i knap 7 timer og selv med pauser fratrukket, havde vi ikke holdt tidsplanen. Måske derfor?
Nepal. På vej gennem Ghasa [Klik for et større billede]
Foto: På vej gennem Ghasa.

Nepal. Fra svalegangen på National Lodge i Ghasa [Klik for et større billede]
Foto: Fra svalegangen på National Lodge i Ghasa.
Nu måtte vi så gå endnu knap en time til den nordlige ende af byen, hvor vi også skulle melde os hos turist politiet inden det sidste stykke til lodgen.

Vi fik plads på 'National Lodge', et udemærket sted, men efter sigende ikke helt samme standard som det første, der hedder 'Eagles Nest'.

Vi fik dog et ok værelse på første salen med toilet og bad og adgang fra svalegangen.

Kaffe og te efter ankomsten og en sludder med et jævnaldrende australsk ægtepar i gården udenfor. De havde været over Thorung La passet.

Så skulle der bestilles aftensmad inden vi fortrak til fællesrummet og varmen. Temperaturen udenfor faldt meget når solen forsvandt.

Efter aftensmaden blev der læst og skrevet lidt i varmen i fællesrummet, inden vi gik ovenpå til vores kølige gemak og krøb i soveposerne.
Nepal. Fra værelset på National Lodge i Ghasa [Klik for et større billede]
Foto: Fra værelset på National Lodge i Ghasa.