Du er her > Start > Mallorca > Sóller-Can Bleda-Sóller

Vandring og vandreture på Mallorca. Tramuntana bjergene.

Sóller - Can Bleda - Sóller.

Distance: Ca 9 km. 3 timer (u. pauser).
Grad: 2. Moderat.
Stier af grus og sten, asfaltvej. En del af stien er camino real.
Op/ned: 635/638 m.
Udstyr: Godt vandrefodtøj. Om sommeren solbeskyttelse og rigelig vand.
Start: Busstoppet 'Can Repic' ved rundkørslen i sydlige Sóller. Bus 210 fra Palma stopper her.
Slut: Torrent Major i Sóller, ved krydset Ma-11/Ma-10. Busstop 300 m til venstre.
Mallorca. Can Bleda og restauranten Son Bleda
Foto: Can Bleda og restauranten Son Bleda.

Det er næsten en rundtur. Start i sydlige Sóller og via Can Bleda tilbage til nordlige Sóller. Ved Can Bleda kan man alternativt følge ruten videre til Deia eller den anden vej til Port de Sóller, begge ad GR221. (Se Port de Sóller-Deya).

Ruten er skiltet med de officielle skilte fra 'Consell de Mallorca', men er ikke en GR221 sti før efter Can Bleda.

På den sidste del af denne beskrevne rute er der også en mulighed for i stedet at vandre til Port de Sóller og slutte der. (Se kortet, den gule rute).

Turen starter i sydlige ende af Soller, der hvor 'Ctra de Palma al Port de Sóller', Ma-11 fra Palma, rammer den første rundkørsel og bliver til 'Carretera de Palma al Port de Sóller'. Den anden vej i rundkørslen hedder 'Carrer d'Isabell'. Der er et busstoppested (Can Repic) ved rundkørslen i begge retninger, hvor bussen til og fra Palma meget belejligt stopper.

Mallorca. Her starter stien til pujol d'en Banya
Foto: Her starter stien til 'pujol d'en Banya'.
Det er den gamle vej til Palma, der skal bruges til den første del af turen. Den findes for enden af det hus, der ses fra rundkørslen.
Det ligner en indkørsel af beton, men drejer skarpt til venstre og bliver en lille vej, der fører opad.

Det er stien til 'pujol d'en Banya' og den stiger i zigzag en del højdemeter i starten og efterlader en fin udsigt over Soller. Den går parallelt med Ma-11, der nu ligger 20-30 m nede.

Efter en halv times tid og en jævn stigning drejer vejen skarpt til højre, mens der lige ud fortsætter en flot brolagt sti omkranset af stenhegn. Det er fortsættelsen af den gamle vej.

Vi fortsætter dog rundt i svinget og zigzagger nu opad igen. Ganske kort efter krydses togskinnerne til Appelsintoget mellem Palma og Sóller.

Det er stadig en pæn stigning og vejen zig zagger nogle gange, men selvom det er tidligt på sæsonen og overskyet er det nok til at det trækker en del sved.

Udsigten kan der ikke klages over. Et fint kig til Sóller. Der pauses og tankes inden den videre tur.
Mallorca. Der pauses og tankes inden den videre tur
Foto: Der pauses og tankes.

Efter godt en times vandring dukker en bebyggelse op forude. Det er bebyggelsen pujol d'en Banya. Omkranset af mure med en stor port. Vejen vi kom ad slår et sving skarpt til venstre og fortsætter opad, men i svinget fortsætter Cami de Castello, den sti der fører os videre til Can Bleda.

Mallorca. Kort efter er der kun et højt stenhegn på venstre hånd
Foto: Kort efter er der kun et højt stenhegn på venstre hånd.
Lige i starten går vi mellem stenhegn, trådhegn og nogle skure, men kort efter er der kun et højt stenhegn på venstre hånd, træer og buske nedad bjerget på højre.

Vi går nu på en af de mange terrasser, der er bygget op ad bjergsiden.

Efter et kvarters tid på stien støder en anden sti til nedefra. Det er Cami de Rocafort, der starter i Soller. Et skilt viser at det tager 15 min ned.

Efter yderligere ca 20 minutters vandring skal man være opmærksom. Stien er blevet til en cementvej og sporet drejer ned og væk fra cementvejen. Der står en officiel mærkepæl.

Jeg tror nu nok, at det er den samme vej vi kommer op til efter den korte visit gennem en olivenlund på terrasser, støttet af sirligt byggede stenmure og de sædvanlige 'Coto Privado de Casa' skilte, men det er under alle omstændigheder en fin lille detour.

Efter et lille stykke ender cementvejen / hjulsporet ved en ejendom. Der står en officiel mærkepæl, ligesom en stor sten er malet 'Deia' og viser den videre sti, der går nedenom og højre om huset.
Mallorca. Den fine lille detour
Foto: Den fine lille detour.

Så er vi tilbage på stien. Stenmure og terrasser opad bjerget på venstre hånd og ingenting på højre hånd. Der er et par meter ned. Vi går også på en opbygget terrasse.

Ca 10 min efter detouren dukker nogle større ældre bygninger op forude. Finca can Gamundi. Da vi var her første gang var det som at betræde fremmed grund indtil mærkepæl og skilt dukkede op i selve indkørslen.

Mallorca. Finca can Gamundi og pause
Foto: Finca can Gamundi og pause.
Lige før indkørslen står en pæl med officielle skilte. En lille sti kommer op nedefra. Det er Cami des Mont-reals og den går til Sóller.

Jeg ved ikke, hvor den starter i Soller, men det kunne være fra vejen Cami de Roet.

Da vi var her sidst kunne man købe friskpresset appelsin juice, kaffe og kage og sidde i den hyggelige have. Det kan man også denne gang. Super.

Det er et rigtig hyggeligt sted. Rustikt og velholdt og man bør unde sig at hænge ud en stund.

Fra haven fortsætter stien langs fincaens lille appelsinlund, der lyser op med sin fine grønne farve mellem de mere matte og overtallige oliventræer.

Der er lige plads til et kig ud over dalen og Soller, der ligger et par hundrede meter nede, inden udsigten forsvinder mellem oliven- og andre træer.
Mallorca. Finca can Gamundi og pause i gårdhaven
Foto: Finca can Gamundi og pause i gårdhaven.

Små 10 min senere snævrer stien ind og er spærret af noget, der skal gøre det ud for en låge, og der ligger et hus for enden. Rette vej? Vi var i tvivl sidst, men den er god nok. Der er heller ingen anden vej.

Vi kommer ud på cementvejen igen og nu er der høje mure, cypresser og et par store jernlåger på højre side. Vi er næsten fremme ved det sted, der er skiltet Ca's Xorc. Skiltet ses først når man er gået forbi og gælder formentlig den ejendom, der ligger lidt nede ad den vej der støder til parallelt nedefra. Et lille stykke længere henne ad vejen langs en olivenlund går en lille sidevej til venstre. Den skal vi op ad. Der er skilte på hjørnet.

Den drejer kort efter til højre og deler sig. Det ser ud til at vejen ender her. En stor låge spærrer. Ca'n Juevert står der på et stort skilt.

Mallorca. Ruinen af kapellet de Castello ses for enden af stien
Foto: Ruinen af kapellet de Castello ses for enden af stien.
Sporet fortsætter dog til højre for lågen og nu igen som en cami, camino - en sti. Bygget på terrasser. Det ser godt og effektivt ud.

Sådan går de næste ca 10 min, så er vi nået frem til Can Bleda.

Ruinen af kapellet de Castello ses for enden af stien. Vi dropper at gå op til fincaen, der serverer kaffe og kage og går i stedet nedad stien mod landevej Ma-10. Skiltningen viser, at vi nu er på GR221.

Der står en stor officiel info tavle for 'Camina per Mallorca' der hvor stien rammer hovedvejen. På den modsatte side fortsætter stien vi har valgt. GR221 følger hovedvejen et lille stykke videre på sin vej mod Muleta. (Se Port de Sóller-Deia.)

Da vi her første gang havde vi svært ved at finde den videre færd, men vi skal igennem en del af den restaurant, 'Son Bleda', der ligger ud til landevejen.

Lige bag bygningen er en indkørsel med en fin mur og et indmuret 'Son Bleda'. På modsatte side ved vejen står der skilte.

Det ser rigtigt ud indtil en stor jernlåge spærrer, men vi skal igennem, selvom det føles lidt forkert. Kort efter er der en sti og nu ser det rigtigt ud.
Mallorca. Lige bag bygningen er en indkørsel med en fin mur
Foto: Lige bag bygningen er en indkørsel med en fin mur.

Den sti vi nu er på vej ud ad, er skiltet til både Sóller og Port de Sóller. Samme tur vi gik sidst. Denne gang vil vi dreje af og følge vejen 'Cami de Son Sales' ned til Sóller i stedet for at gå til Port de Sollér.

Mallorca. Det er gået nedad bakke siden Can Bleda og det gør det stadig
Foto: Det er gået nedad bakke siden Can Bleda og det gør det stadig.
Det er en sti i starten, men bliver efter et kvarters tid til en lille vej. Det er gået nedad bakke siden Can Bleda og det gør det stadig.

Det er dyrket land på højre side mod dalen. Appelsiner fortrinsvis. Man kan lige ane noget af Soller forude, lidt længere nede.

Vi har gået ca 30 min siden Son Bleda og er nu ved vejkrydset, hvor Cami de Son Sales støder til.

Her er en masse skilte. Også en stor 'Camina de Mallorca' infotavle. Stien til Port de Soller og Refugie de Muletá fortsætter på venstre hånd som GR221. Ruten til Sollér er også skiltet GR221.

Det går stadig nedad på det første stykke af den lille smalle vej omkranset af stengærder og appelsinlunde. Så flader det ud og der er kig til hovedvejen og Sollér på venstre side og et lille stykke oppe på højre, er hovedvejen Ma-10 til Deiá.

Den møder vi så i et T-kryds og må følge det sidste lille stykke. Det tog et kvarters tid ad Cami de son Sales ned til den travle landevej Ma-11, Ma-10, hvor turen slutter.
Mallorca. Den lille smalle vej omkranset af stengærder og appelsinlunde
Foto: Den lille smalle vej omkranset af stengærder og appelsinlunde.

Den nærmeste bus til Palma (210), kører fra stoppestedet 'Monument' et lille stykke til venstre ad hovedvejen, der hvor 'Carrer de la Poetessa Francesca Alcover' støder til i en aflang rundkørsel.

Til top

Sollér-Can Bleda-Sollér

Se ruten Sóller - Can Bleda - Sóller på et større kort. [Åbner i nyt vindue/fane]