Du er her > Start > Kreta > Kato Stalos-Agia søen

Grækenland. Vandreture på Kreta. Vandring ved Stalos.

Kato Stalos - Agia søen - Galatas - Agia Apostoli.

15,5 km. Opad: 265 m. Nedad: 261 m. Max højde: 139 m. Ruten på kort.

Distancer: Agia søen 7 km, Galatas 14 km, Agia Apostoli 15,5 km. Tid ca 4 timer.
Grad: 1. Let. På næsten utrafikeret asfaltvej.
Udstyr: Vand, solhat og travesko. Forsyninger ved søen. En stor café og snackbar på nordsiden, og en trendy på vestsiden.
Til: Bus til Kato Stalos og stå af ved skiltet til Stalos på hjørnet ved Maria's Taverna.
Fra: Bybus fra Galatas. Bybus fra Agia Apostoli mod Chania. De grønne busser tilbage mod Kato Stalos og Platanias.
Limni Agias. Agia søen Foto: Limni Agias. Agia søen.
Appelsiner, appelsiner og appelsiner. Kretas have Foto: Appelsiner, appelsiner og appelsiner. Dette er Kretas have. Beskrivelse:
Det er en dejlig ukompliceret vandretur. Først op til Pano Stalos og over de første bakker og ned gennem den lille landsby Kirtomados til dalen i baglandet.

Hernede dyrkes der appelsiner, appelsiner og appelsiner. Der dufter helt fantastisk.

'Limni Agias', selve søen, er en kunstig sø, der blev lavet som et resourvoir for at styre vanding af dalen. Der er stadig en pumbestation, på den vestlige side,der regulerer vandstanden.
Turen starter, ligesom Stalos rundturen, i Kato Stalos på kystvejen, 'Palaia Ethniki Odos Chanion Kissamou', hvor en sidevej ind i landet er skiltet til Stalos. Det er på hjørnet ved Maria's Taverna, hvor der også er busstop.

Den første bebyggelse man ser ret forude, med en lille kirke, er Kato Stalos. En lille sidevej ved kirken fører op i byen, men følg vejen rundt til højre parallelt med kystvejen. Følg denne videre de næste ca 15 min. Den begynder at dreje væk fra kysten. Ignorer alle sideveje.
Den lille kirke, der ses fra landevejen Foto: Den lille kirke, der ses fra landevejen. Her skal man til højre.

Snart er man fremme ved den nye hovedvej til Kissamos, 'New National Road', hvor vores lille vej fører under. Lige efter viadukten deler den sig. Vejen lige ud bruges ved Stalos rundturen og vejen til højre, der et kort stykke, løber parallet med 'National Road', er den rette vej mod Stalos og Agia. Den slår så et sving til venstre ind i landet og går på højre side af den lille kløft. Nu er der ikke langt til Pano Stalos.

På venstre side dukker endnu en kirke op Foto: På venstre side dukker en kirke op, en etage nede. På venstre side dukker en kirke op i det grønne. Den ligger en etage nede i forhold til vejen, så man kan kigge ned på gravene. Der er også et busstoppested med læskur her.

Så er det Pano Stalos, efter ca 25 min, og man fortsætter lige igennem byen, følger hovedgaden og passerer en lille taverna på venstre side, og kommer ud på en åben plads, hvor der ligger en noget større restaurant og taverna med navnet 'Matigis'. På pladsen er der også stoppested og vendeplads for bussen.

Det var Stalos og turen fortsætter ad landevejen. På højre side, skiftevis oliven træer og klippevæg, på venstre, en fin udsigt til den anden side af kløften, hvor nogle pragtvillaer troner på skråningerne.

Efter godt 30 min drejer vejen til højre. Lige ovenfor svinget ligger 2 store gule villaer. En grusvej kommer ned til svinget i venstre side. Det er vejen hjemad på Stalos rundturen.

10 min senere deler vejen sig. Der ligger et lille kapel på hjørnets venstre side. Følg vejen der går til højre.

Snart begynder det at gå nedad i zigzag og lidt over en time efter start bør man være fremme i Kirtomados. Man skal holde sig til den "store" vej, der snor sig igennem landsbyen.
Det lille kapel på Foto: Det lille kapel på venstre hjørne, set mod vandre retningen.

Ganske kort efter Kirtomados deler vejen sig. Den, der går lige ud, er vejen der fører videre til Galatas og Apostoli, afslutning på den længere tur. 5 minutter ude ad vejen, der går langs nordsiden af søen, ligger en stor café og snackbar med en ganske flot udsigt over søen.

Appelsin træer i fuldt flor Foto: Det er her duften er stærkest af de mange appelsin træer i fuldt flor. Vejen til højre fører vest om søen til Agia og den vandrer man nu ud ad. Det er her duften af de mange appelsin træer i fuldt flor, på begge sider af vejen, er stærkest. Andre træer bugner af modne frugter. Her høstes 2 gange om året.

På højre side passeres nu et stor gammelt bygningsværk. Det er pumbestation og sluserne, der regulerer vandstand og vanding i dalen.

Kort efter på venstre hånd fører en sidevej til en stor trendy café og selve søen.

Herfra kan man promenere langs vestsiden af søen på en fin stenbelagt sti.

Man kan tage en lille pause på en af bænkene og kigge på det righoldige fugleliv. Eller kigge på fuglekiggere, der kigger på fugle. Dem er der nemlig helt sikkert også nogen stykker af.

Limni Agias, som søen hedder på græsk, er en kunstig sø skabt som vandresourvoir for at kontrollere vanding af dalen. Med tiden er der så tillige skabt et helt specielt økosystem med talrige fuglearter.
Promenaden på vestsiden af Agia søen Foto: Den fine promenade på vestsiden af Agia søen.

Følg stien over træbroen ind til Agia, så kommer man op til den stærkt trafikerede landevej mellem Chania og Omalos. På venstre side ligger en kirke ved nogle store eucalyptus træer ud mod vejen.

Kirken i Agia Foto: På venstre side ligger kirken i Agia ved nogle store eucalyptus træer ud mod vejen. Til højre er der 2 min til bus stoppestedet. Det er også her vejen fra Kirtomados tilslutter skråt overfor.

Hvornår busserne kører er ikke lige til at sige. Man må forhøre sig på busstationen i Chania, inden vandreturen, eller lokalt og håbe på det bedste - eller begge dele. Da jeg gik turen var det omkring 14-14:30, men i sæsonen kører der nok flere.

Hvis der ingen bus kører, kan man vælge at gå samme vej tilbage til Kato Stalos eller vandre videre mod Galatas.

Der er nogenlunde lige langt. I begge tilfælde gælder det, at man vandrer tilbage ad vejen langs søen mod det T-kryds, hvor vejen til venstre er vejen tilbage over Kirtomados ud til kysten, og vejen til højre er landevejen til Galatas og Apostoli og kysten.

På vej mod Galatas og Apostoli, kan der jo passende tankes op på den store café og snackbar inden man begynder på vandreturen de godt 7 km til kysten.

Caféen er leveringsdygtig i diverse kaffer, øl og vand, snacks og græsk salat og har altså en fortræffelig udsigt over søen. Her kunne man godt blive hængende et stykke tid.

På den videre vej lades appelsinlundene bag og det er igen oliven, der tager over og er helt dominerende.
Café og snackbar på nordsiden af søen Foto: Den store café og snackbar på vejen til Galatas på nordsiden af søen.

Der er en fin udsigt mod de hvide bjerge på næsten hele resten af vejen, der går i nordøstlig retning. På et tidspunkt drejer en vej af skråt mod højre og skal ignoreres.

Agia Prison Foto: Det store fængsel Agia Prison set fra Stalos rundturens top. Snart efter passerer man forbi det store fængsel, Agia Prison, der med sine høje hvide mure og udkigstårne virker lidt uhyggelig, som en uindtagelig borg.

Fængslet har en lang historisk baggrund, men både fængsel og hele det bakkede område omkring, på engelsk kaldet Galatas Heights, var også skueplads for meget bitre kampe i slaget om Kreta i starten af 2.den verdenskrig.

Lidt længere fremme på den anden side ligger en stor cement og beton fabrik. Nu er der ikke langt til Galatas.

Efter et par sving og forbi nogle store virksomheder kommer man ind i det øvre Galatas. Følg blot vejen videre indtil et vejkryds. Man skal til højre her og lige efter svinget ligger et busstoppested til lokalbussen.

Fortsæt videre og ignorer sidevejene. Nu skulle der gerne dukke en kirke op forude.

Her er endnu et busstoppested og man er på rette vej. Fortsæt indtil et stort kryds. Vejen lige ud fører til Kato Galatas. Følg vejen til højre der hedder 'Agion Apostolon Galata'.

Så er det faktisk blot at følge den videre ned mod kysten og Apostoli. Endnu en gang passerer man under 'National Road' og vejen vi går på hedder nu 'Elefthenou Venizelou'.
Galatas Foto: Galatas. Nu skulle der gerne dukke en kirke op forude.

Som man kommer tættere og tættere på kysten ligger der flere og flere tavernaer og restauranter på begge sider.

Man kommer til sidst ud på den stærkt trafikerede landvej lige ved det store kryds, hvor man kan se 'INKA' og 'Lidl' supermarkederne og vejen der fører ned til 'Camping Hania' og stranden.

På hjørnet ligger busstoppestedet til lokalbussen mod Chania og på modsatte side for de grønne busser tilbage mod Kato Stalos og Platanias.

til top

Eksterne link, del og like:
Turen på Google Maps er konstrueret ved hjælp af bl.a. GPS waypoints, fotos og hukommelse.

Vis Kato Stalos-Agia søen-Galatas-Agia Apostoli på et større kort.