Du er her > Start > Kreta > Therisso-Lakki

Grækenland. Vandreture på Kreta. "Den Lille bjergvandretur".

Therisso - Zourva - Meskla - Lakki.

Distance: Ca 12 km. 5-6 t.
Grad: 3, udfordrende pga manglende skiltning.
Op/ned: ca 500 m. Asfaltvej til lidt efter Zourva. Så er det grusvej. De sidste 1½ km er igen på asfaltvej.
Udstyr: Godt vandrefodtøj, solhat og masser af vand.
Skilte: Ingen. Kun vejskilte.
Proviant: Theriso, Meskla, Lakki.
Til/fra: KTEL bus fra Chania ved 7 tiden til Therisso. Fra Lakki med bussen fra Omalos sidst på eftermiddagen. Tjek KTEL køreplanerne inden.

Landsbyen Therisso er kendt for at have huset Kreta's landsfader Eleftaris Venezelios. I 1905 holdt han og den revolutionære komite til i byen. Der er nu museum i det hus han boede i. Therisso ligger kun ca 17 km syd for Chania.

På busstationen i Chania er vi alene om bussen til Therisso. Der er til gengæld mange der skal med bussen til Omalos kl 7.30.

Turen tager en halv time. Vi kører igennem kløften Faraggi Therisso.

Vore cyklende venner har med begejstring omtalt denne tur og det forstår man. Turen op gennem kløften er meget smuk set fra busvinduet og må være ganske dejlig at cykle.
Theriso. Klik på billedet for en forstørrelse. (800x600)
Foto: Udsigt over Theriso.

Vores tur starter i Therisso for enden af kløften og følger ikke som cyklisterne, asfaltvejen rundt.

Fra landsbyens lille torv følges asfaltvejen ud af byen - og opad. Det stiger godt gennem flere hårnålesving og der er en flot udsigt over dalen og Therisso. Efter det sidste sving har vejen retning mod syd og vi er ca 850 m oppe. Der er en fantastisk udsigt mod nordvest over dalen, med Rodopoú i baggrunden. Landsbyen Meskla anes derude og nede i det grønne.

Meskla. Amilies Taverna. Klik på billedet for en forstørrelse. (800x600)
Foto: Meskla. Amilies Taverna.
Herefter går det nedad mod Zourva. Efter et par sving passerer vi en gedefarm. Lugter bestemt ikke godt.

En imponerende lodret klippevæg, et par hundrede meter op, på venstre side og udsigt over dalen på højre.

Efter lidt over halvanden times vandring er vi i Zourva. En lille gammel landsby. Her besøges Amilie's Taverna, der er kendt for sine gode hjemmelavede oste.

Zourva forlades ad asfaltvejen. Efter et par sving på vej nedad drejer vi skarpt til højre ad en lille grusvej. Herfra er der ca 1½ times vandring gennem frodigt grønt til landsbyen Meskla.

Oliven dyrkes på skråningerne og de sorte net ligger bredt ud under træerne parate til at tage imod frugterne.

Kigger op mod den imponerende bjergvæg langs vejen til Zourva. Der ligger et lille kapel på en knold et stykke der opad.

Vi kommer næsten ned til den lille flod der løber igennem den frodige dal og grusvejen følger floden. En lille bitte lund med appelsin træer passeres.
Therisso - Lakki. Klik på billedet for en forstørrelse. (800x600)
Foto: Motiv fra Therisso - Lakki.

Så stiger vejen lidt igen og floden ligger længere nede. Ved en lille gedefarm deler vejen sig. En skarpt til venstre og ned, en anden fortsætter ligeud. Vi skal til venstre og ned til floden. Man kan se kirken med kuplen i Meskla.

Therisso - Lakki. Meskla forude. Klik på billedet for en forstørrelse. (800x600)
Foto: Fra Therisso - Lakki. Meskla forude.
Der er ikke langt ned, flodlejet krydses og vejen stiger lidt op mod Meskla.

En taverna ligger lidt nede til højre under nogle kæmpe plataner og kirken med den karakteristiske kuppel ligger skråt overfor.

Efter pausen under de skyggefulde træer følges vejen gennem byen. Kort før en lille bro forude, drejer en lille vej til venstre. Den følger vi opad.

Den bliver kort efter til grusvej og deler sig. Vi fortsætter til højre, hvor et skilt viser vejen til Lakki, der snor sig højere og højere.

Udsigten ned over Meskla er betagende. Man får et par gange lejlighed til at kigge længere og længere ned på byen.

Det er en rigtig varm tur. Solen bager og det går opad.

Samtidig med at vi nu kan se Chania - Omalos vejen dukker også et område frem, der har været hærget af brand. De udbrændte oliven træer har antaget næsten skulpturelle skikkelser.
Therisso - Lakki. Meskla nede. Klik på billedet for en forstørrelse. (800x600)
Foto: Fra Therisso - Lakki. Meskla nede.

Turen op til landevejen fra Meskla tog ca 1 time og en hel del vand. Hvor grusvejen møder landevejen og ind til Lakki er der ca 1½ km. Og Lakki ligger rigtig smukt op ad den frodige bjergskråning.

Lakki. Klik på billedet for en forstørrelse. (800x600)
Foto: Fra Therisso - Lakki. Lakki med den 3 mand høje skulptur.
Vi lander ved byens torv med den 3 mand høje skulptur. Her ligger et par cafeneions og en taverna og det er her bussen til og fra stopper. Tavernaen indtages og med en kølig pils i hånden venter vi så på bussen der skulle køre ved ?? tiden. Ca 15 - måske!

Vi kunne have nået adskillige pils inden bussen kom, men valgte i stedt at få noget at spise, hvilket indskrænkede sig til nogle få retter at vælge imellem, da strømmen i byen var forsvundet.

Bussen kom først kl 16, efter 2 timers venten. Fra tavernaen kunne vi nyde udsigten til det område vi havde gået i dag. Et meget flot område og en dejlig vandretur, der senere kun blev omtalt som "Den lille bjergtur". Meget betegnende.