Du er her > Start > Bulgarien > Pirin bjergene > Ture fra Dobriniste > Til Bezbog

Vandring i Bulgarien. Vandreture i Pirin bjergene.

Goce Delcev - Bjerghytten Bezbog - Samodivski Vrah - Dobrinitse.

Bulgarien. Pirin. Bjerghytten Bezbog
Foto: Bulgarien. Pirin. Bjerghytten Bezbog.
Distance: Ialt ca. 17 km. 5-6 timer.
Grad: Små stier der til dels var hindret af sne. Stiger ca. 300 m fra Bezbog mod bjerget over de ca 3 km's vandring.
Udstyr: Vandresko anbefales - Tevas kan dog gøre det. Vi havde sandaler på, men havde heller ikke regnet med sneen.
Vind/regnjakke pakket i dagtursrygsæk. Evt. solhat. Lidt proviant og vand.

Vi blev kørt til Goce Delcev, turen i går, men på hjemturen gik vi hele vejen.

Vi betalte 10 Leva for en retur med liften fra Goce Delcev op til Bezbog. Det dobbelte af, hvad de lokale betalte. En politik som er udbredt på disse kanter. Kabel liften sparede os for en vandretur med en ret sej stigning på 7-800 m. Hytten Bezbog ligger i 2200 m højde. Den er lidt større end den ved Goce Delcev - og i noget bedre stand.

Nede foran hytten ligger en stor sø. Ved bredden er en lille primitiv restaurant banket op. Den ligger i sandhed smukt.

Man kan gå begge veje rundt om søen, men man skal over eller uden om den snebræmme der ligger lidt højere oppe.

De store mængder sne der kom i vinters - der var faldet mellem 3 og 4 m sne, mod normalt 1½ til 2 m - har gjort, at der stadig ligger sne der ikke er tøet.
Bulgarien. Pirin. Hytterne ved søen og Bezbog
Foto: Bulgarien. Pirin. Hytterne ved søen og Bezbog.

Det blev udenom snebræmmen. Den var for farlig at forcere. Det var svært at finde sporet på den anden side og svært at orientere sig mellem dværgfyren, der var høj nok til at skjule udgangen. En ren labyrint. Vi fandt dog igen ud til sporet, der heroppe er mærket med grøn. Kom op på den første højderyg og fik et fint udyn længere mod syd.

Bulgarien. Pirin. Over den første højderyg
Foto: Bulgarien. Pirin. Over den første højderyg.
Herfra går det nedad i en stor bue. Man kan tydeligt se sporet forude. Hvad man ikke kan se er om den store snebræmme der ses forude spærrer for sporet.

Vi fortsatte og satsede på at komme over næste højderyg og ned til den store sø ved foden af Samodivski Vrah.

Der er en imponerende udsigt over toppene i Pirin. Vi passerede en del kilder der strømmede fra de højere bjerge og ned mod dalen.

I følge kortet skulle det grønne/gule spor nu dreje mod vest og det røde, som vi oprindelig fulgte, skulle fortsætte mod syd. Men det var ikke helt til at finde ud af.

Vi fortsatte ad det synlige spor. Da vi kom nærmere snebarrieren kunne vi se at sporet var spærret. Måske det først er på den anden side af ryggen, at sporene deler sig?

Vi prøvede at kravle nedenom snekanten, men det var ikke helt så let. Ovenover da? Der rakte nogle klipper frem, som måske kunne nås og bruges. Nej, for besværligt. Vi opdagede at der længere nede på et åbent stykke var sat varder og prøvede i stedet at følge dem.
Bulgarien. Pirin. Der er mange strømme oppefra
Foto: Bulgarien. Pirin. Der er mange strømme oppefra.

Vi havde efterhånden brugt for meget tid på ikke at nå nogen steder og begyndte at komme i tidsnød. Den sidste lift nedad kørte kl 16. Efter at have maset noget rundt for at komme udenom snebarrieren og sadlen, men uden at have fået syn på søen, erkendte vi at tiden var gået.

Bulgarien. Pirin. Hertil og ikke længere
Foto: Bulgarien. Pirin. Hertil og ikke længere.
Vi opgav besøget ved den store sø og begyndte at trave tilbage efter en lille pause.

Da vi var kommet på afstand af snebræmmen kunne vi se, at der rent faktisk var spor af fødder der havde forceret sneen, der hvor stien burde have været. Det havde vi ikke været opmærksomme på før, men havde anset det for at komme igennem sneen på den måde for både besværligt og små farligt - og koldt for tæerne...