Du er her > Start > Polen > Bieszczady > Turdagbog fra rejse

Vandreture i Polen. Vandring i bjergene i Bieszczady Nationalpark.

Turdagbog. Rejse og overnatning.

Torsdag
Afgang fra København 22.30 med færgen til Swinoujscie. 9 timer.

Fredag
Kl 7.30 i Swinoujscie. I terminalen har de polske baner PTK billetsalg. Billet til Krakow. 78 zloty per næse. Omregnet ca. 160 kr. - For en 763 km lang tog rejse.
Infotavle. Bieszczadzki Narodowy Park
Foto: Infotavle. Bieszczadzki Narodowy Park.

Afgang kl 9 i et halvtomt - helkoldt - tog. Flere og flere rejsende lige inden Sczczecin. Resten af vejen var toget fyldt hele tiden. Hyppig udskiftning med tumult til følge. Også gangene var fyldt. Toget havde buffetvogn.

Nåede Krakow kl 21.30 efter tolv en halv times togrejse. PTTK, den polske pendant til Dansk Vandrelaug, har et infokontor tæt ved stationen, hvor vi håbede at kunne få oplysning om overnatningsmuligheder, men der var lukket! Vi fandt dog natlogi tæt ved; PTTK driver også, eller er med i Dom Tourizsty, et hotel med mulighed for at leje sig ind på et 6 sengs rum. 30 zlt for en seng.

(Ret. 99) Denne mulighed eksisterer ikke mere, hotellet er lavet om!

Lørdag
Morgenmad i restauranten. Afsted til stationen for at finde ud af tider til Sanok. Den første afgang der passede os var kl 00.10. Det gav så en dag i Krakow. Vejret herligt lunt og sol. Stillede vort gear i boks på stationen, købte billetter til Sanok 244 km længere mod sydøst, for 24 zlt- altså ca 50 kr pr næse - og gik ud for at kigge på den gamle bydel. Vi skulle skaffe os et kort over Bieszczadzki. Kort er meget billige. Omkring otte, ti kr. pr kort.

Søndag
Kl 0.10 - "Bieszczadzki Ekspressen", skulle tjene som natlogi og rejsemiddel. Havde en kupe for os selv, der var ikke mange rejsende! Blev kun vækket et par gange eller tre af billetkontrol, noget som de virkelig dyrker hernede.

Mørkt og vådt, mens toget langsomt slingrede de sidste af 244 km. mod Sanok. - Ikke meget ekspres. - Ankom kl 6.00! En mand stak hovedet indenfor og lirede en hel masse uforståeligt af sig, det var noget med "autobus" og "Ustrzyki Gorne"! - Ustrzyki Gorne - Den lille bjergby, "hvorfra al vandring udgår". - Vi tog med.

Det blev til en køretur på halvanden time op og ned ad små bjerge. Det var vådt og regnfuldt, så der var ikke meget at se!
Kl 7.30 blev vi sat af "in the middle of nowhere".

Et vejkryds. Bjerge hele vejen rundt. Grå drivende skyer dækkede alle toppene, det blæste og småregnede. Udsigt til en købmand , en moderne murstensbygning, to rækker af sammenflikkede træskure, der også var købmænd... I fortsættelsen ad den vej vi var kommet lå tre bjerghuse i sten, der alle var barer og disco!? - Høj musik strømmede ud fra den første bar.

Vore rejsefæller forsvandt i forskellige retninger. Gik et lille stykke tilbage ad den vej vi var kommet. Her lå "Kremaneros" - hvad det så var - en slags restaurant, også et slags kvarter for "rangere", en barak og et militærtelt udenfor, et par militært udseende jeeps. Et vandrehjem? - Men der så meget lukket ud.

Schronisko, BPN. Vandrehjemmet i Ustrzyki Gorne
Foto: Schronisko, BPN. Vandrehjemmet i Ustrzyki Gorne.
Tilbage til vejkrydset. Et stykke ud ad en anden vej, kom vi til et vandrehjem. Schronisko, BPN. Der var 4 sengsrum.

Gik ind for at høre om plads. Lidt af et job, for kvinden i receptionen forstod hverken engelsk eller tysk. Købte os ind for to nætter. 16 zlt per næse.

Travede så lidt rundt i "byen". Der ankom flere minibusser med rygsækkere.

I umiddelbar sammenhæng med Kremenaros, lå en slags natur lejrplads. Der var ingen telte. Så ud som om det var lukket. Havde jo læst, at sæsonen stoppede 1/9.

Der var imidlertid kommet lidt liv i "byen". Vi var snarere kommet for tidlig end for sent. Ville prøve at finde et sted at slå teltet op når de to døgn var gået.

Er lidt overraskede over trafikken! Havde jo læst, at det skulle være en af Polens ødeste egne.
Slentrede ud ad den vej vi først var ankommet, og fandt en campingplads åben. Kun 2 andre telte på hele pladsen.

Tilbage på vandrehjemmet, var vore værelsesfæller kommet og lå i deres soveposer. Prøvede at få varmen. De to polske gutter havde været ude i bjergene og var kommet våde og kolde hjem! De havde været her mange gange, også om vinteren, og var et par garvede vandrere.

De havde i dag været på vej til det højeste bjerg i Bieszczadzki, det 1346 m høje Tarnica, men havde måttet opgive fordi de næsten ikke kunne holde sig fast på grund af blæsten. Sigtbarheden havde været så dårlig at "you could see your nose only"! Hmm. Vi må håbe på bedre vejr i morgen.

Tirsdag kl 8.45 checkede vi ud fra vandrehjemmet. Det kostede os 60 zlt at bo der 2 nætter. Videre til campingpladsen, hvor teltet blev slået op.

Dagene gik med disse vandreture:

Mandag: Polonina Carynska, Tirsdag: Wielke Rawka og Onsdag: Tanica

Torsdag og hjemrejsedag.
Op kl 6, lavede kaffe og begyndte at pakke. Checkede ud kl 8.45 og betalte 37.60 zlt for 2 nætter.

Gik ned til "byen", vejkrydset, for at vente på kørelejlighed til Sanok. Vi skulle være i Sanok inden kl 13, hvor toget til Krakow afgik.

Vi var ikke de eneste der ventede. En minibus arriverede og landede endnu nogle folk. Vi tog plads og ventede. Chaufføren prøvede at kapre kunder til turen, mellem de folk som drev rundt, så han kunne køre med fuld last. Det lykkedes og kl lidt i 10 var vi på vej.

Kiggede en sidste gang på det smukke landskab, mens mini'en tog hul på ca. 70 km.

Der lå flere rigtige store hoteller på vejen væk fra Bieszczady. Om føje år..
Ustrzyki Gorne centrumFoto: Ustrzyki Gorne centrum.

Sat af ved stationen i Sanok kl 11.30 og betalte 16 zlt i alt for turen. Billetter til Krakow, 48 zlt for 2, vi havde ikke penge til at købe længere. Skulle ankomme til Krakow 18.26 og kl 19.03 afgang mod Swinoujscie. Lige på den anden side af stationen, kunne man både veksle og købe ind i de mange småboder.

Kl 13.05 toget på vej mod Krakow. Rettidig ankomst. 18.22 sharp! Hurtig ud i byen at veksle, købe billetter mad og drikke og tilbage igen. En 13 timers lang togtur begyndte. Mange rejsende på hele turen.

Fredag
Ved 7.30 tiden endelig i Swinoujscie, kl halvti ombord og direkte til cafeteriet og bestilte kaffe, og mer kaffe!

Hele hjemturen, siden Ustrzyki var foregået i solskin. Og denne morgen havde også bragt en dejlig dag. Næsten ingen vind og klar blå himmel.

Men da vi nærmede os København kom der skyer, solen forsvandt bag flere skyer og snart lignede det sig selv. Gråt! Kl 1930 gik vi fra borde.

til top




oprettet september 1998 - webmaster: erik petersen - opdateret: 08-03-2016