Du er her > Start > Rhodos > Arhángelos - Tsambika

Vandring i Grækenland. Vandreture på Rhodos.

Arhángelos - Tsambika.

Distance: 3-4 timer alt efter tempo og hvor meget man går forkert... 5-6 km.
Grad: 3 (g,c), udfordrende. Stejl kant visse steder.
Skilte: Ingen, kun varder.
Udstyr: Vandrestøvler eller gode vandresko. Solbeskyttelse og vand.
Indkøb: Arhángelos og Tsambika beach.
Til/Fra: Bus fra Rimini Square i Rodos til Arhángelos. Pris en enkelt billet 2,20 Euro. Retur fra Kolymbia til Rodos. Pris 1,80 Euro (2005 priser). Køreplaner for busserne.
Tsambika beach og bjerget med klostret i baggrunden
Foto: Tsambika beach og bjerget med klostret i baggrunden.

Vi blev sat af bussen midt i byen Arhángelos. Efter lidt rådslagning over en kop kaffe og vand, og efter indkøb af mere vand, gik vi lidt tilbage ad hovedgaden mod broen over den næsten tørlagt flod. Der er en vej på venstre side af flodlejet og en på højre. Den til højre bliver skiltet med 'Stegna Beach'. Vi skal ad den til venstre. Til venstre for os ligger beboelse op ad klipperne. Vejen bliver til et hjulspor, der fører op til nogle gede stalde. Her skulle det være muligt at finde et spor der stikker mod nordøst, ned gennem den lille dal og ind gennem skoven, for så siden at komme ud til en lille landevej. Det var bare umuligt at se noget spor og svært at krydse mellem store tidsler og de lave stikkende gevækster der udgjorde landskabet.

Vi gik lidt tilbage og ned til flodlejet i stedet. Krydsede det og fulgte landevejen mod Stegna. Efter et lille stykke drejer vi til venstre ad en den sidevej, vi oprindelig skulle være kommet ud på bare længere mod nord. Retningen er nu også nord.

Profeten Elias' lille kloster anes forude
Foto: Profeten Elias' lille kloster anes forude.
Da vejen begynder at dreje indad i landet og da et af pejlemærkerne, Profeten Elias' lille kloster anes lidt til højre længere fremme, slår vi ind på noget der godt kunne tages for en sti ned til en lille olivenlund. Der er ikke rigtig nogen sti, men retningen er god nok og turen gennem olivenlunden byder ikke på problemer. Klostret anes oppe på toppen af den lille bakke der nu ligger foran. Det sidste stykke gennem lunden bød på flere småstier hen mod bakken.
Vi kommer op bag klostret og ud på en lille grusvej. Herfra er der en fin udsigt over landskabet med havet i baggrunden og et af dagens mål, stranden ved Tsambika og bjerget med klostret på toppen i baggrunden. Vi fortsætter ad grusvejen mod kysten. Kort før vejen begynder at zigzagge nedad og lige før en stor klippe skulle der være et spor der fører stik nord.

Det er ikke let at finde og vi traver ind i en olivenlund. For enden af den er en skrænt ned mod stranden der ikke er til at forcere. Tilbage igen findes et spor der går hen mod klippen. Så er vi på rette vej. Klipperne til højre og olivenlunden til venstre. Kort efter dukker en lille fyrre skov op og det gør sporet også. Friskt gennem skoven og vi nærmer os skrænten igen. Her er det sandskrænt med spredte træer, buske og klippestykker ned mod stranden. Udsigt mod Tsambika beach
Foto: Udsigt mod Tsambika beach.

Der er ikke nogen markeret vej ned og efter lidt søgen efter et egnet sted tages den i slalom nedad. Vel ned på den brede strand kan der passende bades. Stranden er bedst i denne ende. Vandrer i vandkanten op mod turistdelen og et par tavernaer. Flere af den slags er ved at blive flikket sammen til sæsonen. Herfra Tsambika fører en vej mod vest ud til landevejen mellem Rhodos og Lindos.

Udsigt ned til tavernaerne og stranden
Foto: Udsigt ned til tavernaerne og stranden.
Ved vejens begyndelse fører en sti til højre op ad bjerget langs nogle vandledninger. Der anes lidt sti og den følges. Vi skal højre om det store klippeparti der nu rejser sig. Stien er nu markeret med varder og nogle få røde mærker hist og pist.

Man skal kigge sig godt for og vi stopper op og orienterer os om retningen. Vi kommer op til et fladt stykke, hvor der er en fin udsigt ned over stranden og tavernaerne.

Videre kommer vi så til et stykke, hvor stien er meget smal og med en skrænt nedad. Kort efter flader det ud igen og vi kommer til grunden af en ruin. Betagende udsigt over bugten.

Stien fører gennem lidt fyrretræer og ender ved en restaurant bygget som en stor bjerghytte.

Herfra går berømte 297 trappetrin op til klostret på toppen af bjerget 320 m oppe. Det hævdes at en nat på bjerget skulle hjælpe kvinder mod barnløshed.

Fra restauranten følges zigzag vejen nedad. Den fører ud til den store landevej mellem Rhodos i nord og Lindos i syd.
Et stykke hvor stien er meget smal og med en skrænt nedad
Foto: Et stykke hvor stien er meget smal og med en skrænt nedad.

Restauranten ved foden af de 297 trin
Foto: Restauranten ved foden af de 297 trin.
Det er muligt at fange en bus her, men man kan øge chancerne ved at gå mod nord ad landevejen en lille km til Kolymbia. Herfra starter også busser mod Rhodos - nogle gange.

Den lille tur ad landevejen kan bruges til at studere grækernes nonchalante omgang med affald. Vejkanten flyder med blåt... plastic og plastflasker og vidner om nogen "der er for små til plastik".

Efter en times venten dukkede bussen fra Lindos op.